”Vi säger ja till allt som utmanar oss”

"Jag vill att drivna ungdomar ska kunna nätverka och inspireras av varandra, oavsett om de bor i förorten eller innerstan". Det säger Polina Otto, gymnasieeleven som deltog i den första upplagan av SEB:s Entrepreneur Camp 2017. Två månader senare startade hon nätverksföretaget Carrus Network. "På Entrepreneur Camp fick jag verktyg för att göra verklighet av mina idéer. Genom Carrus Network vill jag dela med mig av allt jag har lärt mig och utmana andra att göra samma sak."

I juni 2017 anordnade SEB för första gången Entrepreneur Camp i Stockholm. Då fick 18 ungdomar chansen att under en vecka lära sig mer om hur en entreprenör arbetar och tänker och hur man tar steget från idé till företag. Sedan dess har SEB arrangerat Entrepreneur Camp vid ett flertal tillfällen och sedan 2018 även i Göteborg.

Polina Otto var en av dem som deltog i Entrepreneur Camp sommaren 2017.

– Jag blev verkligen förvånad när jag hörde att SEB skulle arrangera ett läger om entreprenörskap för unga. Då förknippade jag entreprenörskap med de kreativa personer i trettioårsåldern som jag träffade på SUP 46 (Start-Up People of Sweden), så att en bank skulle kunna syssla med något liknande kändes väldigt främmande, säger Polina.

– Men dagarna på SEB Entrepreneur Camp gav mig mycket – både kunskap och inspiration. Framför allt lärde jag mig att det bara är att köra. Tidigare har jag haft en tendens att skjuta upp saker i väntan på rätt ögonblick, men att träffa andra med erfarenheter från entreprenörsvärlden fick mig att känna att jag också kan ta klivet.

Redan innan Entrepreneur Camp hade Polina och bästa vännen Alexandra Sandberg pratat om att skapa ett event där motiverade och engagerade ungdomar kunde träffa likasinnade.

– Vi hade bollat idéer fram och tillbaka, men det var först i och med SEB:s Entrepreneur Camp som jag insåg att det faktiskt bara är att köra. När man är ung och kanske fortfarande bor hemma har man inte så stora utgifter. Då kan man kosta på sig att våga mer, det kostar inte så mycket att "faila". Och man kan använda motgångarna till insikter att lära sig av. Eller som man säger – "fail cheap and fast, fail forward"

I oktober 2017 bjöd Polina och Alexandra in ungdomar till sitt första gemensamma event, Driving yourself forward. Sedan dess har de arrangerat 15 event, varav ett flertal på SEB:s Experience center på Stureplan i Stockholm.

– Vi ville skapa en plattform där ungdomar som vill få ut mer av tillvaron kan träffas, inspireras och utvecklas tillsammans med andra med samma driv och motivation.

Sedan starten har Polina medverkat i samtliga Entrepreneur Camp som banken arrangerat.

– Jag berättar om mina erfarenheter och hur jag har utvecklats sedan SEB:s Entrepreneur Camp. Jag kom dit med ett "winner mindset" och var hungrig på att utvecklas personligen.

– Veckan gjorde mycket för min personliga utveckling. Jag var blyg innan och kände inte alltid att jag vågade stå för mina åsikter. Men under veckan fick jag tillgång till nya verktyg och möjlighet att testa och utveckla idéer tillsammans med andra. Att dessutom bli coachad av duktiga entreprenörer var väldigt givande.

Två månader efter Entrepreneur Camp startade Polina Carrus Network tillsammans med Alexandra Sandberg ("carrus" betyder vagn på latin och symboliserar framgång). Syftet med Carrus Network är att förbereda ungdomar under 24 år för framtiden genom att arrangera event på framtidsteman som entreprenörskap, tech, hållbarhet och personlig utveckling.

– Jag och Alexandra älskar att inspirera andra och dela med oss av de verktyg och möjligheter som vi har fått. Med Carrus Network vill vi skapa en plattform som ger samma möjligheter för unga att våga och att lyckas oavsett vilken bakgrund de har. Istället för var du kommer från handlar det om att ha ett gemensamt driv och en vilja att träffa andra för att diskutera viktiga ämnen och inspireras tillsammans. Det är alltså en fråga om demokratisering av framgång, men också om mångfald och inkludering.

– Själva ämnet som diskuteras är inte avgörande, så länge det fyller ett syfte och skapar värde för dem vi bjuder in. Vi säger ja till allt som utmanar och utvecklar oss.

Fyra frågor

Vad är en bra bank för dig?

En bra bank för mig handlar inte bara det traditionella som lån och räntor, utan även det innovativa. Jag tycker det är viktigt att en bank är flexibel och har system som hänger med den snabbväxande tekniken. En bank ska också påverka samhället i en positiv riktning, till exempel inom entreprenörskap. Jag blev fascinerad när jag märkte hur mycket SEB tror på och hjälper entreprenörer, inte bara äldre utan även oss som är unga.

Vem ringer du när det är som jobbigast?

Jobbigt behöver inte vara fel. Jag brukar påminna mig om att det är okej att det blir jobbigt ibland, för det är ofta då jag utvecklas som mest. Men när jag vill bli lite mer motiverad och prata om idéer så ringer jag Alexandra!

Vad skulle du vilja fråga SEB?

Jag skulle vilja veta mer om aktier och besparingar då jag planerar att investera nu i höst.

Vilken entreprenör ser du upp till?

Superentreprenören Elon Musk (som bland annat grundat Tesla) såklart. Helt otroligt hur han inte begränsar sig själv och sina förmågor, utan lyckas satsa på så många olika branscher med sina företag. Från transport, energi, AI och rymden. Han är grym.