SEB: Investment Outlook: Minska risknivån till neutral

Stockholm 21 maj 2019

Årets starka utveckling har gjort att börser och kreditmarknader nu befinner sig på liknande nivåer som innan oktoberturbulensen i fjol. Den sencykliska fasen av konjunkturen är ofta dramatisk, så även denna gång, med ökad slagighet och flackare trender. Om vi får ett scenario med uppreviderade vinster, finns det förutsättningar för en mer positiv börstrend, men årets kraftiga börsuppgång har gjort att vi har valt att minska risknivån i våra portföljer till neutralläge.

• Vi har nu det intressanta läget att prissättningen på aktier och företagsobligationer är klart högre än för ett kvartal sedan, samtidigt som konjunkturoron har mattats av. De relativt höga värderingarna talar dock för att vi även framöver får en period med mer volatilitet, säger Fredrik Öberg, Chief Investment Officer, Private Banking.

Rapporten innehåller denna gång tre tematexter. Vi resonerar kring hur nästa lågkonjunktur skulle kunna te sig. Blir det lika dramatiskt som vid millennieskiftet och under finanskrisen? Vi ger också vår syn på Indien, vars börs vi har varit positivt inställda till en tid. Inom ränteområdet förklarar vi hur en obligationsinvestering med rörlig ränta (FRN) fungerar. En typ av ränteplacering som ger möjlighet till god avkastning även om dagens låga räntor börjar stiga.

Missa inte vår webbfilm och lyssna gärna på podden, allt samlat på seb.se/investmentoutlook.
Rapporten finns också att läsa i sin helhet på: www.sebgroup.se

Fredrik Öberg, Chief Investment Officer
fredrik.oberg@seb.se
Laurence Westerlund, Pressansvarig
laurence.westerlund@seb.se

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Vi tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas i ett 20-tal kontor världen över med cirka 15 000 medarbetare. Den 31 mars 2019 uppgick koncernens balansomslutning till 2 886 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 790 miljarder kronor. Läs mer om SEB på http://www.sebgroup.com/sv.