SEB:s Globalfond prisad av Privata Affärer

Affärstidningen Privata Affärer har utsett SEB Globalfond till Årets Globalfond. “Det är verkligen jättekul. Jag tror att ett starkt team och många års hårt arbete ligger bakom resultatet. Tillsammans har vi skapat en välfungerande investeringsprocess” säger Ulrika Bergman, chef för den grupp som förvaltar SEB Globalfond Lux.

Förutom utnämningen från Privata Affärer utsågs SEB Globalfond – Lux häromveckan även till bästa fond alla kategorier samt vinnare av kategorin bästa globalfond av Fondmarknaden.se.

Vad ligger bakom framgången?

– Vi arbetar med ett regelstyrt systemstöd för att se mönster i marknaden, exempelvis på aktier som är felprissatta. Vi har möjlighet att scanna 3 000 globala bolag varje dag och på det sättet hittar vi stöd för våra förvaltningsbeslut, berättar Ulrika Bergman.

Hon säger att ett bevis på förvaltningsmodellens styrka är att fondens Sharpe-kvot, ett sätt att mäta hur bra avkastning man fått jämfört med den risk man tagit, ligger över 3, vilket enligt Privata affärer är en nästan sensationellt hög siffra för den här typen av fond. Detta får naturligtvis fonden att utmärka sig. Sedan 2010 har det förvaltade kapitalet ökat från strax under en miljard kronor till 15 miljarder kronor nu.

Vilka planer har ni för framtiden?

– Även om vi ständigt jobbar med utveckling, så gör vi aldrig några drastiska förändringar. Istället så fokuserar vi i vårt analysarbete på att hitta små förbättringar och justeringar för att förfina våra metoder och modeller. Teamet tror på kontinuitet och på att de långsiktiga drivkrafterna för att skapa värde är beständiga, säger Ulrika Bergman.

Peter Branner är chef för Investment Management på SEB, alltså den enhet som är ansvarig för förvaltningen av samtliga bankens fonder, och han ser gruppens arbete som ett bra exempel på modern kapitalförvaltning i praktiken.

– När vi lanserade strategin för några år sedan, möttes den av en hel del skepsis, och jag minns att en del hävdade att "robotarna tar över på SEB". Idag är vår investeringsfilosofi mycket mer accepterad och jag tror att många av våra konkurrenter börjar följa efter vårt exempel. Våra kunder kommer att gynnas av detta faktum, men vi behöver självklart fortsätta vårt arbete för att inte tappa våra konkurrensfördelar, säger Peter Branner.