SEB Venture Capital investerar i fintechbolaget Lysa

SEB Venture Capital gör en investering i en av Europas snabbast växande plattformar för automatiserat sparande, Lysa. Som en del av investeringen kommer SEB att stötta bolagets fortsatta tillväxt och internationella expansion.

Lysa grundades 2015 och har nyligen blivit en av de största och snabbast växande plattformarna för automatiserat sparande i Europa. Med 100 000 kunder och 18 miljarder kronor i förvaltat kapital kommer Lysa nu att expandera till nya marknader i Europa.

– Vi har följt Lysas resa under en tid nu då vi ständigt letar efter bolag som kan bidra med nya perspektiv till vår bransch. Investeringen i Lysa återspeglar vårt fortsatta engagemang i att stötta och bygga vidare på innovation inom fintech-ekosystemet genom att identifiera, jobba tillsammans med och investera i ledande fintech startups, säger Christoffer Malmer, som är chef för SEB:s innovationsstudio SEBx och medlem av SEB Venture Capitals investeringskommittée.

Med en bred internationell närvaro och en ledande position inom marknadsinfrastruktur kommer SEB att utforska möjligheter till att bredda partnerskapet över tid och stötta Lysa i dess fortsatta expansion i Europa.

– Vi är glada och stolta över att SEB har valt att investera i Lysa, och för det förtroende som våra kunder och ägare visar för oss. Det tar tid att bygga ett långsiktigt sparbolag. Med denna senaste finansieringsrunda och det stöd vi får skapas ännu bättre förutsättningar för oss att nå ut med vår produkt till fler kunder och fortsätta vår expansionsresa, säger Patrik Adamson, Lysas vd och medgrundare.

Lysa tar i finansieringsrundan in 350 miljoner kronor och SEB Venture Capital gör en investering på 100 miljoner kronor och kommer att bli en minoritetsägare i bolaget.

– Lysa är väl positionerat för att bli ett ledande fintechbolag inom automatiserat sparande i Europa. Vi har sett hur många svenska fintechbolag har lyckats på den internationella arenan och vi ser fram emot att stötta Lysas europeiska expansionsplaner, säger Johan Wolf, chef för SEB Venture Capital.

Lysas existerande ägare har breddat sitt engagemang och finansierar huvuddelen av den nya finansieringsrundan, samtidigt som Ramsbury Invest likt SEB Venture Capital blir en ny investerare.

Mer om Lysa (lysa.se)