Inspirerande erfarenhetsutbyte vid Nordic Family Office Summit

Harald Mix och Daniel Sachs tillsammans med moderatorn Stina Norrhede

Hur håller man ihop ägande över generationsgränser, hur organiserar man styrning och involverar den kommande generationen? Det var några av de frågor som diskuterades vid SEB:s Nordic Family Office Summit.

Detta var andra året som SEB bjöd in företrädare för familjeägda bolag att diskutera specifika frågor kopplade till ägande och styrning av familjeföretag.

– Vi gör det för att kunderna uppskattar det. De har ett genuint intresse av att lära känna varandra och vi på SEB har en unik position att möjliggöra det, säger Peter Lauridsen, ställföreträdande chef för division Private Wealth Management & Family Office på SEB.

Konferensen, som hölls på Grand Hotel i Stockholm, samlade nära 200 gäster från Norden, Tyskland, Österrike och Luxemburg. Omkring hälften bestod av företrädare för ägarfamiljer och den andra hälften av personer som är anställda vid familjeägda investmentbolag, Family Offices.

Styrning av familjeägande

Mötet inleddes med ett panelsamtal om styrning och generationsväxlingar i familjeägda bolag. På plats fanns både Peter Wallenberg jr, som representerar femte generationen i Wallenbergfamiljen, och Johannes Baillou, som företräder den elfte ägargenerationen i det globala läkemedels-, life science- och elektronikföretaget Merck. I panelen ingick även Gun Nilsson, med en lång bakgrund som anställd vd i familjeföretaget Melker Schörling och med en rad styrelseuppdrag i bland andra Hexagon, Bonnier Group, Einar Mattsson och Konecranes.

De gav inblickar i hur dessa ägarfamiljer har organiserat styrning, generationsskiften och regler för hur och när medlemmar kan kliva ur sitt ägande. Alla tre betonade vikten av att enas om en gemensam syn på vad familjen står för och vad den vill uppnå långsiktigt. De berättade också om hur de arbetar för att involvera nästa generation i denna uppgift. Detta i stark kontrast till hur tidigare familjepatriarker har styrt generationsskiften genom att ”peka med hela handen”.

Positiv påverkan

Ett annat tema som diskuterades var hur man som ägare kan skapa positiv påverkan. Anna Herlin, som tillhör den femte generationen av ägare till Kone, berättade om hur deras Family Office har engagerat sig för att hindra att de planetära gränserna överskrids. Hon tog bland annat hjälp av professor Johan Rockström, som i ett filmat inslag speciellt för konferensen varnade för att mänskligheten redan överskridit sex av planetens nio gränser.

Harald Mix, grundande partner i Altor och Vargas Holdings, berättade om hur Vargas genom sina investeringar i bland annat Northvolt och H2 Green Steel vill vara en katalysator i klimatomställningen. Daniel Sachs, som grundat Daniel Sachs Foundation, berättade om arbetet med att värna demokratin bland annat genom att utbilda unga politiker.

Andra talare under dagen var Øyvind Schage Førde, styrelseordförande och vd för det norska investmentbolaget Aars, Christian Cederholm, chef för Patricia Industries, samt Mattias Nordqvist, professor i entreprenörskap och familjeföretagande vid Handelshögskolan i Stockholm. De diskuterade beslutsfattande för divisionsöverskridande värdeskapande. Sista talare var SEB:s vd Johan Torgeby som reflekterade över läget i världsekonomin.

Här är röster från några av deltagarna

– Ett väldigt inspirerande möte. Som ägare till ett familjeföretag är det alltid värdefullt att höra andra ägare berätta hur de angriper samma typ av frågeställningar som vi har, säger Staffan Salén, företrädare för tredje generationen av Salén-familjen och vd för familjekoncernen Salénia.

– En sak jag verkligen gillar med det här mötet är att det inte handlar om att sälja produkter. Det handlar bara om människor och idéer, säger Christian Schraub, vd för det familjeägda företaget Hardtberg Grundstücksges.

Peter Lauridsen från SEB var nöjd med dagen.

– Alla family office-kunder är unika, men de har också vissa likheter. De tänker verkligen långsiktigt och kan hitta en balans mellan hjärta och hjärna i sina investeringsstrategier som skiljer sig ganska mycket från institutionella investerare. Det är detta som vi har försökt belysa vid dagens event, säger han.